Alla inlägg under december 2014

Av Annika Gelin - 26 december 2014 13:00

Tidigt. Innan alla andra är vakna. Då stiger jag upp. Har riggat kläder och tänkt igenom ordningen på det jag ska göra. Kroppen är långsam och hjärnan seg. Men så förväntansfull. Ut i sista stunden av natten. Första stunden av dagen. Radiorösten är mitt enda sällskap, jag släpper in honom i min morgonstund. Lyssnar, njuter, ler. Det är min stund på jorden, min juldagsmorgon. Snart är jag framme. Bland systrar, kusin och mamma i min kyrka. Snart får jag äran att använda min gåva. Min röst i sången. I Adams julsång. Det är stort, det är jul! Gryningen är blå och magiskt.En stund, en stämning, en stilla lycka fyller mig. Tack för ännu en julotta!

Av Annika Gelin - 25 december 2014 00:03

Ligger här. Med doften från min blå hyacint i näsan. Ser duken från Maria Lang så fint broderad. Boken om
den busiga hunden Marley bredvid. Är glad ända in i hjärtats mörka vrå över min julafton. Julkänslan dök upp i skenet från stearinljusen hos en god vän. En lussebulle, en kopp kaffe och en pratstund var det som behövdes. Sen följde känslan med mig hem, till rimstugan. En mysig uppesittarkväll. Och idag- en underbart fin julafton! Tack kära familj och min vän för julkänslan ni gav mig!

Av Annika Gelin - 22 december 2014 21:43

Ligger och vilar på sängen. Läser facebooks alla uppdateringar om julförberedelser och ser disneygranar på rad. Hoppas att alla som finns därute har hittat den. Julkänslan. Själv har jag letat länge efter den. Men än så länge har en ganska rastlös jakt inte gett resultat. En väldigt saknad pappa och bristen på snö gör det tomt och tyst. Förra julen var vi i chock. Då tvingades vi fira Alla helgons dag, fars dag, födelsedag och jul på raken efter pappas plötsliga död. Vi gjorde det som i trance. I år slår det hårdare emot oss. Allt som var som inte är. Sen dess har jag gjort allt som står i min makt för att resa mig och må bra. Mycket positivt har hänt. Men julen är en jobbig tid. Minnen väcks till liv. Tänker inte låtsas något annat. Förväntan finns men det är bättre att nollställa sig. Vara glad för stunder som blir bra. Ta det som det kommer. Lukta på hyacinten och ta det lugnt.

Av Annika Gelin - 21 december 2014 16:23

En riktig långtur på cykel blev det igår. Tysslingen runt. Kulet men vansinnigt vackert. Adventsblå himmel och sol. Svanarna tjattrade vid sjön. Nästa gång vi cyklar iväg ska vi ta med matsäck. Sista timmen var blodsockret lika lågt som humöret. Vi hann fram till Karlslunds motionscentral lagom tills de stängde. Inga äggmackor blev det. Men cheeseburgaren till kaffet på McD smakade gudomligt. Sov så gott i soffan sen!

Av Annika Gelin - 19 december 2014 17:54

Och så var det där med julklapparna. Känner väldigt dubbelt för den saken. Det ÄR roligt att ge bort något till någon om det är något bra. Något med eftertanke. Men det får inte bli en hysterisk jakt, då tappar jag bort hela meningen. För mig kvittar klapparna. För mig är det inte det som skapar julkänsla. Min jul handlar om att ge varandra tid. Stunder med samtal, skratt och spel. Att umgås över en glögg eller en tallrik mat. Att ge sig själv tid- till att läsa, jogga eller bara vara. Se en film tillsammans och mysa. Och så musiken förstås. Den blir allt viktigare i mitt liv och i jul är den som blodet i ådrorna. Utan sångerna, ingen jul! Så mina klappar är inköpta och jag är hyfsat nöjd. Men skulle lika gärna kunna hoppa över dem. Men barnen tycker att det är viktigt och då lyssnar vi på dem. Julen är ju framförallt deras högtid.

Av Annika Gelin - 16 december 2014 23:40

Det blir inte mycket skrivet dessa dagar. Veckan före jul har de flesta en del att göra. Hela december har gått som tåget. Det beror förstås på att jag haft fullt upp med konsert, föreläsning och revy. Ångrar inte en sekund! Jag lägger tiden på rätt saker. 50 000 kr till barncancerforskningen blev det också! Nu är det några julklappar kvar att fixa, sen lite knäck och kanske pepparkaksbak. Vi väljer det gottaste. Ingen stress.

Av Annika Gelin - 14 december 2014 21:58

Lite hes idag. Men glad. Nöjd. Och upprymd över att helgens revyinsats gav 30 000 kr till barncancerforskningen. Lekebergs revysällskap, vilket gött gäng! Vi från Glöd hade jätteKUL! Ida Svansbo och Rebecka Elliot är några av våra nya vänner på Sparbanksbörsen! Fick avsluta helgen med att dottern sjöng solo för en fullsatt kyrka. Strålande stjärna!

Av Annika Gelin - 7 december 2014 23:34

Så var den gjord! Årets julkonsert. Vi fyllde kyrkan igen med musik och publik. En låång dag är över. Hjärtat är fullt av glädje och sorg och hjärnan av tankar. Omtumlande! Godnatt!

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards